torsdag 28 juni 2018

VĂ€gen mot annan resa och mot sjukdomen Graves đŸ˜·

För ca 5 mÄnader sedan var vi i alpvÀrlden och Äkte bÄde utför och lÀngd under en magiskt underbar resa. Först tillbringade vi en vecka i Livigno med höghöjdstrÀning i lÀngdspÄren men Àven nÄgra helt fantastiska dagar utför. Sedan förflyttade vi oss till andra sidan bergen till Schweiz sidan och dÄ till lilla byn Pontresina med en gudomlig vecka i hög höjd i de underbara lÀngdspÄren.

KÀnde mig lite sliten under resan men inte vÀrre Àn att jag kunde Äka varje dag. KÀndes som den förkylningen jag trodde jag hade. Under sista (3.e) fredagen hade vi vilodag och ÀndÄ kÀndes halsen tjock och jag var lite lÀtt hÀngig. Sedan pÄ vÄr sista lördag sÄ var det dags för 3 mila loppet i La Diagonela. KÀnslan var ÀndÄ bra inför loppet. Men jag tog helt slut under loppet. KÀndes som allt gick lÄngsamt sÄ jag var förvÄnad och kÀnde att jag fick verkligen vara nöjd med lite snabbare Àn tjejvasan trots att jag kÀnde mig sÄ sliten. Och framförallt blev jag stolt över att en schweizisk man tyckte jag hade snygg teknik. Yeah!

Dagen efter Äkte vi hemÄt. LÄng vÀg att köra. Vi pÄbörjade tidig morgon i snöstorm. Och Àven om vi kom hem sent och det blev natt mellan Söndag/MÄndag sÄ hade resan gÄtt fantastiskt bra hem. Men inte sÄ konstigt att man var trött och sliten under mÄndagen. TÀnkte sÄklart att resvÀgen och loppet tog ut sin rÀtt men jag hade inte trÀningsvÀrk eller ngt sÄdant. Jag jobbar som vanligt under mÄndagen men nÀr man kommer ut till vallen sÄ kÀnner jag mig riktigt sliten och febrig.

Det var sista gÄngen jag var pÄ vallen med fotbollen pÄ över en vecka. Varje dag jobbade jag och varje kvÀll kom febern och jag gick hem och la mig för att sova. NÀr det hade gÄtt 1 vecka och lÀget Àr likadant med ont i halsen osv dÄ kÀnner jag att det Àr dags att besöka vÄrdcentralen. Det kÀnns inte som halsfluss men kunde det kanske trots allt vara det? Jag Äker bort direkt pÄ morgonen till vÄrdcentralen vid jobbet. VÀntar en liten stund pÄ lÀkaren. BerÀttar för henne kÀnslan och hon tar halsprov. Nej, det Àr ingen halsfluss.

Med facit i hand sÄ anade hon redan dÄ antar jag. Hon sa direkt du smittar inte. Jag vill att du blir kallad till en privatlÀkare dÀr du fÄr snabbt hjÀlp. Det gÄr knappt en vecka tills att denna mottagningen ringer och det brÄdskar. Dagen efter skall jag dit. Fick bra kÀnsla direkt för honom. Han trodde dock tÀmligen sÀkert att jag hade en inflammation i köldkörteln. Lite prover togs igen och jag blev hemskickad med antinflammatoriska tabletter. 3 veckor senare Àr jag tillbaka igen. Det blev först lite bÀttre. Men nu hade jag blivit sÀmre igen. LÀkaren tar nu 5 provrör med alla möjliga tester. Och vi skall ha telefonmöte pÄ mÄndag. KÀnner mig lÀtt hypokondrisk nÀr jag ifrÄgasÀtter lite. Men man kÀnner sin kropp bÀst sjÀlv. 2 dagar senare ringer min lÀkare. Det ser inte sÄ bra ut med proverna. Jag skall vidare till Sahlgrenska snarast möjligt. Nu rullar tankarna som stora vÄgor. Det Àr en ganska tung vecka som jag vÀntar in att fÄ brevet.

Jag blir snart kallad till Sahlgrenska och den avdelningen som jag numera kan kalla som min, som jag numera tillhör iallafall minst 1-1,5 Ät till. NÀr jag kommer dit sÄ stÄr 2 lÀkare och tar emot mig. Vi gÄr in, ingen undersöker mig. De bara sÀtter sig och tittar pÄ mig och sÀger - Du har Graves sjukdom! Helt surrealistiskt. KÀnner mig arg, vem sitter framför mig och sÀger att jag Àr sjuk utan att ens undersökt mig?

Det visar sig att Graves sjukdom ses pÄ blodproverna. Jag hade ingen tveksam Graves, utan 100% sÀkert. Och visst, dÀr Àr de olika symptomerna som jag kanske inte satt jÀtte stort vÀrde i. Men de finns dÀr nÀr de börjar att frÄga mig. Men jag hade haft tur, sjukdomen har upptÀckts snabbt. Det Àr pÄ gott och ont att jag mina höga och dÄliga vÀrden. DÄ upptÀcks sjukdomen lÀttare/snabbare. Men istÀllet sÄ bryts kroppen nu ner i rasande tempo med en ÀmnesomsÀttning som Àr vÀldigt hög. Nu mÄste medicinen sÀttas in snabbt.

Men man blir direkt pÄkastad frÄgor och tankar och hur vill du göra ? Opereras ? Medicineras ? Men hallooooo ni har precis sagt jag har en sjukdom som jag inte ens visste existerade och sÄ skall jag fundera pÄ sÄdant? Under eftermiddagen ringer lÀkaren mig och sÀger det Àr vÀrre Àn de befarat och mina prover har försÀmrats snabbt. Jag mÄste öka dosen pÄ medicinering x3 omgÄende.

Sagt och gjort, det vÀntas nÄgra jobbiga veckor dÀr mina ben darrar som asplöv bara jag stÄr upp en liten stund. Trappan pÄ jobbet kÀnns som att bestiga ett berg av rang. Men snart börjar min medicinering ge resultat. Nu gÀller det sÄklart att hitta en balans. Man skall inte gÄ för högt men ej heller fÄr lÄgt.

Men mĂ„nga frĂ„gor tornar upp. Kommer man bli av med sjukdomen? Med största sannolikhet aldrig, men om man har tur sĂ„ ja. Återfallen Ă€r mĂ„nga. Man fĂ„r med största sannolikhet vĂ€nja sig vid medicinering hela livet. Men vad Ă€r alternativet ? Man vĂ€njer sig vid det mesta. Första mĂ„naderna var det trĂ€ningsförbud. Ja inte för att jag hade orkat heller men... NĂ€r jag var pĂ„ fotbollen och satt pĂ„ huk fick jag fĂ„ hjĂ€lp upp igen. Nu har jag börjat med sjukgymnastik och jag fĂ„r börja med trĂ€ning igen Ă€ven om inte pulshöjande.

Resan hit har gÄtt bra men varit lite tung. Humöret varierar och man blir lÀtt trött och sliten och ont i kroppen. Och sedan ögonen som vÀrker och synen försÀmras. Ja listan kan göras lÄng. Men vad har jag för rÀtt att klaga? Jag tillfrisknar mera för varje dag som gÄr och blir starkare och starkare. Vi har anmÀlt oss till vasaloppet trots att lÀkaren sagt att det klarar jag aldrig. Jag skall iallafall försöka sÄ gott det gÄr.

Och det kÀnns som en seger att vara sÄ mycket bÀttre att vi nu kan bege oss ivÀg pÄ semester. Och inte bara en semester utan en aktiv semester. DÀrav skriver jag detta hÀr nu. För nu Àr det dags för nÀsta resa tillsammans med oss.

Vill du följa med?
/ Vid pennan idag - Ac ( hon som fÄtt skiten )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar