söndag 14 januari 2018

Bellisima Livigno 💓 del 2

Blev det nĂ„gon early bird i onsdags tror ni? Jomen visst blev det! NĂ€r klockan ringde sĂ„ var vi lite tjocka i halsen och verkligen inte pigga. Men alltsĂ„, vi Ă€r ju vikingar. Vi började dagen med Coldzyme och en stor stark. Ja, alltsĂ„ en ingefĂ€ra/citron/honung shot som inte var en liten shot utan en stor stark 😜

Efter frullen flög vi ut till bussen, Ă„kte 3 hĂ„llplatser och gick sedan rĂ€tt upp i liften! Men vilken dag vi fick! Helt enkelt magiskt med fantastiska pister, manchester och en stor strĂ„lande sol som vĂ€rmde pĂ„ nĂ€stan för bra i temperaturer mellan -8° upp till -1°. Vi började i systemet nĂ€ra oss och sedan varierade vi oss lite jĂ€mfört med tisdagen, nu tog vi oss vidare till ytterligare feta boulevarder och fin lössnö precis utanför pisterna. Samt att vi tog oss över till pisterna pĂ„ andra sidan Livigno. Vi tog en svĂ€ng ner till byn Trepelle som tydligen skall vara den högsta fast bebodda byn i Europa och ligger pĂ„ 2096 meter, fast det tvistas om detta lite...

Ja hÀr kommer en hÀrlig kavalkad av bilder frÄn onsdagens fantastiska skidÄkning i Livigno. SÄdana dagar som man bara kan drömma om. Men under eftermiddagen gav benen upp. Mjölksyran hÀngde sig kvar som en ettrig terrier och det var dags att retirera tillbaka hem för en mycket sen lunch.

Efter maten var det dags för att duscha och sedan att trampa igÄng benen igen. Med ny tejpning pÄ hÀlen sÄ tog vi oss ner mot vintervandringsleden för att ta oss en hÀrlig promenad i eftermiddagssolen mot Latteria di Livigno. Ja hemma Àr ju latteria nÄgot stÀlle dÀr man sÀljer kaffe. Men latte Àr ju mjölk pÄ italienska, sÄ det finns ostar, glass och mjölk som de tillverkar sjÀlva. Vissa ostar sÄg skeptiskt (lÀs Àckligt) gamla ut. SÀkert goda, men inget vi ville prova. Tanken frÄn början var att ta en god italiensk glasskula och en cappuccino. Men den tanken förbyttes snabbt till ett habegÀr pÄ plats. Vi tog varsin STOR glass och första skedarna var himmelskt goda men det förbyttes snabbt till att bli för mycket. Vi fick lÀmna nÀstan hÀlften av vÄra dÄ nersmÀlta högar. Det var mysigt stÀlle och vÀl vÀrt ett besök. Men om vi tar oss hit igen sÄ lockar mera att ta en fantastisk italiensk glasskula och en kaffe som vi ursprungligen hade tÀnkt oss, alternativt att prova lite ostar (men kanske inte de Àldsta dÄ kanske).

Vi tog bussen hem igen frÄn latterian nÀr mörkret hade lagt sig helt över byn och det blir en mysig hemma kvÀll och nÄgra koppar te eftersom vÄra halsar Äter Àr lite tjocka. Vi var faktiskt lÀtt slitna nu efter 4 dagar med högt tempo pÄ den höga höjden och lite tjocka halsar ger sig tillkÀnna, vilket leder till att torsdagsmorgon fÄr bli en sovmorgon med lÄng frukost.

SÄ blev det, först sovmorgon och sedan lÄngfrulle. Efter det satte sig Tricia och pluggade en stund och jag drog mot affÀren lÀngre bort i byn och handlade en rygga full. ( Finns butiker nÀrmre, men detta har blivit vÄr favoritbutik). NÀr jag kom tillbaka sÄ drog vi oss med bussen mot den nya liften sÄ kallad Carosello 3000 som tydligen precis öppnat 2018. JÀdrans vad snabbt den gick upp till toppen. VÀldigt fin gondol med massor av kapacitet mÄste jag sÀga.

Carosello 3000

Sedan kryssade vi oss genom systemet fram till vÄr hemma backe. Nu började det dock att isa till lite i de brantare backarna, men Ànnu fint i de lite flackare. VÄr hemma backe Àr en mesig favorit för oss, men eftersom den Àr i kanten av systemet sÄ kÀnns det som den aldrig blir uppÄkt, dÀrav heller aldrig sÀrskilt isig. Nu stÀnger pisterna och vi avslutade med varsin varm kopp. Jag fick Àntligen min efterlÀngtade bombardino och Tricia varm choklad med vispad grÀdde i den sista lilla söta mini stugan med superb service. Efter det fick vi ett skönt offpistÄk ner mot vÄrt hus i den djupa snön. SÄ himla kul!

Halvt som halvt döda, trots kortare skiddag men med förkylning i kroppen blir det sedan Äter igen en lugn hemmakvÀll med god hemlagad mÄltid och tidig sÀnggÄng.

Fredag morgon, klockan ringer vid 7. Dags för early bird igen. Havregrynsgröt med den fantastiska Àppelmosen vi köpte i Tyskland. Stora hÀrliga bitar och inga tillsatser, men skall istÀllet Àtas upp inom 3 dagar efter att burken öppnats. Efter frukost gÄr vi mot bussen som kommer direkt (vi lÀrt oss tiderna nu) och ner mot "vÄr" lift. Vilken manchester! Vilken morgon och förmiddag vi fick! Helt enkelt magiskt. En cappuccino med fika fick smita ner i magen under förmiddagen vid en helt magisk uteservering dÀr vi hade en bÀnk ut mot alpvidderna. TÀnk att vi fÄtt flera sÄdana hÀr dagar nu? Vi som sa nÀr vi började planera resan att "Vi mÄste vara medvetna om att kylan och vÀdret kan stÀlla till det i Januari". Visst det var nÄgra grader kallare denna dagen, men med ett mellanlager sÄ var det ÀndÄ helt enkelt perfekt. Det blev mÄnga fina Äk och repor före vi svÀnger tillbaka ner mot vÄr sista lilla offpist igen ner mot huset. Nu skall det fyllas pÄ med en lunch, samt lite fÀrsk frukt och pluggas en liten stund före pisterna kallar för omgÄng 2 denna dagen. Det Àr nÀmligen sista dagen utför för oss.

Offpisten ned till oss

PÄ vÀgen ned till vÄr backe stöter vi Àven pÄ en sÄ kallad halo, vÀldigt fint att se! Ni kan lÀsa mer om det hÀr.

Efter en god pastalunch och tallrik med frukt sÄ tog vi bussen till Mottolino igen pÄ andra sidan av byn. DÀr den röda pisten Àr helt enorm till bredden. Vi drog nÄgra repor dÀr och nÀr klockan nÀrmade sig stÀngning drog vi vidare mot Carosello sidan pÄ "vÄr sida" fast lÀngst bort Ät andra hÄllet sett frÄn vÄrt hus. Liftarna pÄ Carosello sidan stÀnger 17:00, vilket gör att mycket folk drar sig dit pÄ slutet. Det blev nÄgra magiska Äk före vi via transporten drog ner mot skidhyrestÀllet som ligger perfekt vid backen. Vi hade med varsin ryggsÀck innehÄllande joggingskor pÄ denna eftermiddagsturen, detta för att underlÀtta vid inlÀmningen av skidor. SÄ det var bara att lÀmna in alla hyrsaker, lÀgga ner hjÀlmen i ryggan och pÄ med joggingskorna. LÀtt som en plÀtt och vi begav oss lÀngst med shoppingstrÄket riktning hemÄt.

Mottolino liften

TransportstrÀckan vi Äkte pÄ mot skidhyrestÀlle

TyvÀrr hittade vi inga klÀder men vÀl nÄgra flaskor och lustigt nog kaffebönor. Samt vi besökte ett mysigt litet bageri. AlltsÄ se pÄ dessa verktygen de sÀljer dÀr. SÄ fina.... Eh, fast det Àr mörk choklad! AlltsÄ ser sÄ verkliga ut!

Detta Àr alltsÄ choklad!
Shoppinggatan

Vi hade tÀnkt att laga svamprisotto hemma denna kvÀllen, men dÄ inte hungern fanns dÀr riktigt sÄ blev det varsin GIGANTISK salsicca som inhandlades hÀromdagen. Till korven blev det bröd, ketchup och senap. Men det var inte riktigt vÄr bag of tea... SÄ hundarna eller gamarna fick resten av den sÀkert mycket fina salsiccan, inköpt i charken.

Det var faktiskt lite sorgligt att lÀmna in hyrskidorna, vi har haft 4 fantastiska dagar utför och vilka pister och vilket vÀder. Men nu ser vi fram emot vÄr mysiga dagstur pÄ lÀngdskidorna imorgon lördag. DÄ blir det medhavd matsÀck eftersom vi skall ut i vildmarken (om vi fattat det hela rÀtt). Nu fÄr vi bara hoppas att den delen av spÄren inte Àr avstÀngt imorgon, för tydligen Àr det vÀldigt vanligt lavinomrÄde.

Som tur var var det inte avstĂ€ngt! Vi var inte jĂ€tte morgon pigga men kom Ă€ndĂ„ ivĂ€g i hyfsad tid och tog oss bort till yttersta kanten av Livigno. Ända bort till dĂ€r vĂ€gen mot St Moritz/Porschiavo, Schweiz Ă€r avstĂ€ngd, alltsĂ„ fĂ„r vi gĂ„ av pĂ„ Ă€ndhĂ„llplatsen. HĂ€r, dĂ€r vĂ€gen slutar, ligger ett naturomrĂ„de med fantastiska skidspĂ„r pĂ„ strax mer Ă€n milen. Det Ă€r bĂ„da stigningar och backar men fantastiska spĂ„r. Idag var det ytterligare lite kallare Ă€n föregĂ„ende dagar. Denna kyla gjorde det svĂ„rt att ha rĂ€tt klĂ€der pĂ„ sig, för i stigningarna i solen dĂ€r det var vindstilla var det minst +15° och i skuggan nerför med lite vind var det sĂ€kert -15°. SĂ„ man var kokhet och kall om vartannat, vilket kĂ€ndes sĂ„dĂ€r efter tjock hals i flera dagar. Men omrĂ„det Alpe Vago precis vid Schweiziska grĂ€nsen var magiskt vackert. Det enda ljudet som hördes var det vi skapade sjĂ€lv av skidorna och av stavarna som gnĂ€llde i den frostiga snön. Först trodde jag det var mina knĂ€n som behövde smörjas, haha... Men om vi var vi helt stilla hördes inget annat ljud Ă€n bĂ€cken som forsade.

Den ca 1,1 mil lÄnga strÀckan vid Alpe Vago kÀnns faktiskt lÀngre Àn den 1,5 milen tillbaka mot Livigno igen. Detta eftersom pÄvÀg tillbaka mot Livigno har man lite stigningar men oftast stakbar terrÀng, jÀmfört med Alpe Vago som Àr mycket upp och ned. Vi hade med varm choklad och smörgÄs i vÄra ryggsÀckar, vilket vi stannade och avnjöt i spÄret. Detta ledde till avundsjuka blickar som passerade oss i kylan.

VĂ€l tillbaka i byn gjorde vi nĂ„gra Ă€renden och planen var att vi skulle hem, duscha och efter det bege oss tillbaka till byn för vĂ„r sista Italienska middag pĂ„ restaurang Bait dal Ghet. MEN, hör nu upp alla ni som klagar pĂ„ VĂ€sttrafik! Visst dessa bussarna Ă€r gratis, men lite mĂ„ste de Ă€ndĂ„ leverera! Vi stĂ„r dĂ€r svettiga efter vĂ„ra ca 3 mil lĂ€ngd och vĂ€ntar pĂ„ bussen. Det Ă€r nĂ€rmre -15° grader och bussarna kommer inte! Ja alltsĂ„ vi har ju ingen aning om varför, men ingen buss överhuvudtaget dyker upp! Det kommer mer och mer folk till hĂ„llplatsen och alla ser lika sura och kalla ut som oss. Efter att FEM bussar uteblivit och vi stĂ„tt och vĂ€ntat i 35 minuter i -15° ger vi upp! Vi Ă€r iskalla och eftersom vi inte vĂ„gar kyla ner oss mera sĂ„ Ă€ndrar vi pĂ„ planen och tar vi en MYCKET rask promenad till restaurangen. Vi stövlar in i vĂ„ra lĂ€ngdpjĂ€xor med ryggsĂ€ckar, svettiga skidklĂ€der, lĂ€ngdskidor samt stavar. Det Ă€r massor av folk, men personalen behandlar oss suverĂ€nt bra. Dem visar oss vart vi skall stĂ€lla skidorna och sĂ€ger - stĂ€ll dem inte utanför, stĂ€ll dem hĂ€r inne istĂ€llet. AlltsĂ„ vilket stĂ€lle! Vi fĂ„r snart ett bord och vi Ă„terfĂ„r vĂ€rmen i kroppen. BestĂ€ller varsin pizza som Ă€r helt sagolika, man klunkar i sig lite vĂ€rmande rött vin och fĂ€rgen börjar komma tillbaka igen... Inte en enda gĂ„ng fĂ„r vi en otrevlig vibb frĂ„n personalen genom en kommentar eller en blick. IstĂ€llet var det endast trevliga kommentarer och frĂ„gor frĂ„n personalen. Till efterrĂ€tt delar vi pĂ„ en fantastisk god vaniljpannacotta med blĂ„bĂ€r samt grĂ€dde och jag tar en cappuccino. AlltsĂ„ ett fantastiskt bemötande till att börja med, fantastiska pizzor, jĂ€ttegod dessert, kaffe och en lite karaff rödvin gick pĂ„ 25 eur. NĂ€r man lĂ€mnar restaurangen blir man erbjuden grappa eller liknande, men vi tackade nej. Vi kunde nu varma och mĂ€tta ta en rask promenad till hĂ„llplatsen. EN buss uteblev Ă„ter igen men nĂ€sta kom och det var snabbt in i varm dusch efter hemkomst. Men tillbaka till restaurangen. Den Ă€r omĂ„ttligt populĂ€r. Överreklamerad sĂ€ger nĂ„gra. Man kan inte boka bord. SĂ„ man fĂ„r vackert vĂ€nta i kö nĂ€r man kommer. Men istĂ€llet bjuds man pĂ„ gratis aperol, lĂ€sk, drinkar, chips med mera i baren under vĂ€ntetiden. Vi skulle sĂ€ga att den inte alls Ă€r överreklamerad, utan vĂ€ldigt trevligt och lĂ€ttsamt stĂ€lle. Vi rekommenderar det verkligen!

Men Àven 8 nÀtter flyger ivÀg i all hast. Livigno Àr ett fantastiskt resmÄl. Kommer gÀrna tillbaka, vi skulle gÀrna komma hit pÄ besök under sommaren. Men nu Àr vi taggade för nÀsta ort dit vi drar vidare mot nu idag söndag om nÄgra minuter.

VĂ„r personliga sammanfattning av Livigno:

Första anblicken Àr byn stor, ja nÀstan för stor. Men pÄ nÄgot sÀtt sÄ behÄller byn sitt ursprung och en genuin kÀnsla trots att turismen Àr levebrödet. Tax-free hÀnger sig kvar och bensin/diesel Àr mycket billigt (dieseln ligger pÄ 0.88 eur/litern) och tydligen skall Àven parfym och alkohol vara billigt det med. Det har vi dock inte mycket referensram mot annat Àn exempelvis 1L Finlandia Vodka kostar ca 6 eur (59 kr litern), hemma kostar 0,7L 235 kr (335 kr litern). Annat exempel Àr 1L Martini Bianco för ca 5 eur (49 kr litern) hemma kostar 0,75L 99 kr (132 kr litern).
Det finns en uppsjö av butiker, mest av exklusivare mĂ€rken. Samt sedan en uppsjö med sportbutiker. Man kan ju tro att de vĂ€nder sig bara till utför. Men lĂ„ngt ifrĂ„n, det Ă€r stort med Alpinism, samt utför men Ă€ven lĂ€ngd. Sedan Ă€r det stort med cykling och dĂ„ Ă€ven MTB som tar stor del av byns uppmĂ€rksamhet under sommarhalvĂ„ret. Det Ă€r tex 4,5 mil cykelvĂ€g till St Moritz frĂ„n Livigno. Man Ă€r ju sugen alltsĂ„... Men tillbaka till taxfree-biten. Visst det Ă€r billigt med alkohol, MEN man skall uppmĂ€rksamma de strikta reglerna nĂ€r man passerar grĂ€nsen. Men reglerna gĂ€ller antal resenĂ€rer över 17 Ă„r... sĂ„ vi har ju dubbel grĂ€ns. 😜

Att Äka till Livigno skulle vi verkligen rekommendera större sÀllskap att göra om man Àr ett gÀng som Àr i lite olika nivÄer i sin skidÄkning eftersom man oftast kan följas Ät och bara vÀlja lite olika vÀgar ner. Det Àr ganska lÀttÄkt pga de breda boulevarderna. Men de röda backarna skiljer mycket frÄn blÄ till svart kÀnsla. Just nu nÀr vi Àr hÀr sÄ Àr det lite folk och det Àr fantastiska möjligheter till offpist mellan backarna, alltsÄ dÄ pratar vi inte offpist med risk för lavin. Hit kan man Àven Äka om inte alla vill Äka utför eftersom det Àr fina lÀngdskidspÄr och fina vandringsleder men framför allt finns det bra shopping och sedan finns massor av annat att göra. Exemplevis kan man rida, Äka gokart, snöskoter, 4-hjuling, gÄ till det stora badlandskapet, Äka fat bike och massor mer!

Det finns en uppsjö av breda boulevard backar som gör att de passar de flesta. Det finns dock inte lika mycket att vÀlja pÄ av svarta backar, men det finns och dem Àr verkligen svarta. Men framför allt fins det Àven kanon fin offpist skidÄkning version light. Ja eftersom den tyngre varianten kan vi inte uttala oss om. Men den tyngre varianten Àr vÀl organiserad och finns kartor att hÄlla sig efter. Det finns tom speciella freeride stÀllen och uppe pÄ vissa toppar kan man pÄ plats testa sin lavinsÀndare sÄ den fungerar. Sedan kan man Àven ta bilen eller bussen till tex Bormio, om snön pÄ vÀgarna tillÄter det. Det krÀvs dock att ta med snökedjor. Vi hade frÄn början tÀnkt oss ett besök till Bormio men det blev inte sÄ.

Nu Äkte vi endast utför i 4 dagar och det blir ju alltid billigare ju flera dagar man Äker. Men priset för oss 2 var: 4 dagar i medel-Äkar kategori för hyrskidor med pjÀxor och stavar - vi har med oss egen hjÀlm och skidglasögon (vi fick verkligen jÀtte bra utrustning) kostade 121 eur, samt lifkortet för 2 vuxna Àr 326 eur. SÄ totalt för 4 dagar per person blir 223 eur. Kan verka mycket, men eftersom vi valde dagar efter vÀder/snö sÄ kan vi bara sÀga att det Àr mer Àn vÀrt det - vilken fulltrÀff!

LÀngskidspÄren i Livigno Àr som sagt helt fantastiska. Dem tar ingen spÄravgift som vi hört enligt andra att de tar i tex Bormio. Det finns en lÄngt lÀngdskidspÄr som kallas för turisen pÄ 30 km. Sedan en Röd pÄ 7.5 km och en svart pÄ 5 km. Turisten kan man förlÀnga med strax mer Àn milen om man fortsÀtter över Alpe Vago.

Bussarna inom Livigno/Trepalle omrÄdet Àr gratis och vi har inte kört med bilen en enda meter sedan vi kom hit. Vi har klarat oss pÄ buss och att gÄ eller Äka skidor.

En sak vÀrd att nÀmnas Àr att man skall köpa tunnel biljetten i förvÀg, samt att man skall ha koll pÄ restriktionerna pÄ lördagarna genom tunneln dÄ det Àr vissa tider man inte fÄr passera genom tunneln i respektive riktning.

Tack för oss för denna gÄngen, vi ses igen i Schweiz!