måndag 25 februari 2013

The eagle has landed...

Söndag

Väl på plats på Hong Kongs flygplats så tog vi och köpte ett tre dagars kort för MTR i Hong Kong inkluderande att åka till och från flygplatsen, som man gör med tunnelbana. När vi sedan var framme i Hong Kong City hade shuttlebussarna slutat att gå för dagen, kl var ca 23.30, så vi beslutade oss för att gå eftersom vi visste att det var ganska nära... Vi bor på Holiday Inn Express, Hong Kong, Soho. Det gick bra att komma dit och få rummet. Vi fick rummet på 37:DE våningen, näst högst upp. =D Så vi har ju "ganska" bra utsikt... ;)

En del av utsikten på rummet...

Efter vi hade kollat runt i vårt fina rum så gick jag och la mig direkt och mamma gjorde det förra inlägget... Det var en sååå skön säng så man somnade direkt...

Måndag

Vi sov ganska länge idag eftersom att vi hade lagt oss typ 1 - 2 inatt... Men vi stakade oss ner till frukostbuffén innan den skulle sluta.... Det fanns mycket att välja på, men allt föll oss inte i smaken... Det vi gillade mest var nudlarna, baconen och rostat bröd med jordgubbsmarmelad. Efter att vi hade ätit en god frukost, som vi tyckte att det var så åkte vi upp till tvättrummet och tvättade lite... Sen var hela för middagen borta. Men vi beslutade oss för att börja med rulltrappan...

Världens längsta rulltrappa finns nämligen här i Hong Kong och går från dom tätare bostad områden till buisness delen. Vi åkte ifrån ena delen till andra delen, men den är lååååång! Om man vill kan man stanna och shoppa lite, men vi stannade bara och gick in i en supermarket och köpte lite saker vi behövde...

Ruuuulltrappan...
Rulltrappan...
När vi hade kommit till slutet av den så sa vi att vi skulle ta och gå till Peak Tram och åka upp till Victoria Peak. Vi gick igenom en botanisk trädgård med massor av apor, reptiler, fåglar, sköldpaddor m.m. Vi gick aldrig till repliterna men resten såg vi, tror vi...

Tvättbjörn

Liten apa

En stirrig apa
Fin park mitt i Hong Kong
När vi tillslut var framme vid Peak Tramen så fick man betala 40 HKD per person för tur och retur. Sen fick man stå i kö ett tag men inte så länge, sen gick man på sen susade man iväg, det lutade väldigt mycket när det lutade som mest... Men det var en fin utsikt på vägen. När man var uppe så var man tvungen att gå igenom ett par sovenir butiker innan man kom ut i ett shoppingcenter. Där kunnde man gå ett tag, men vi gick till utkiksplatsen...

Peak Tram på väg upp
Gud var mycket höghus och skyskrapor! Vårt hotell var jätte litet om man jämnför med dom andra... Fast Hong Kong har faktiskt världens näst högsta byggnad, med 118 våningar!! Sen har dom jätte många byggnader som är topp 20... Efter vi hade stått där en stund så dök det upp en örn!! Och den var nära oss. Sen dök det upp en till! Vi stod där och kolla, men ingen annan verkade bry sig... Efter att vi hade stått  och kollat på den vackra synen så sa vi att vi skulle ta något och äta, vi gick till Buba Gump Shrimp & Co.

Örn

Skyskrapor

Först fick vi något bord utan utsikt sen bad vi om ett bord med utsikt, då frågade hon om vi ville sitta i baren, visst sa vi, där såg man allt! Vi beställde drickor och mat och njöt av utsikten. Då ser vi att det kommer en örn till och en till och en till, tillslut var dom 9 st!!! Då fattade vi varför ingen annan brydde sig om dom, för att det är så vanligt... När vi sedan hade ätit upp maten så gick vi i affärer ett tag, jag fick köpt två par chinos och en tröja.... Sen insåg vi hur mycket klockan var och att vi inte skulle hinna ner och sedan till Kowloon sidan för att se på fyrverkerierna. Så vi beslutade oss för att gå och se dom vid utkiksplatsen.

Öl och Blåbärssmothie

Maaaat

Fast när klockan hade passerat 8 och vi inte hade sett några fyrverkerier än så frågade vi några om det inte är klockan 8 dom ska skjutas upp? Jo, fast dom kommer inte sjkutas upp idag... Jaja, sa vi, vi har iallafall fått en bra upplevelse, får väl ta och kolla på fyrverkerierna imorgon då, eftersom dom ska skjutas upp varje dag...  Sen stod vi i kö för att få komma ner i ca 30 min.... När vi hade kommit ner tog vi MTR till hotellet, och nu ligger mamma och sover, det jag också kommer att göra snart!